Home DEAL-scan
Je bedrijf is je kindje en het ondernemerschap zit in je bloed. Het houdt je altijd bezig. Je verlangt steeds vaker naar (meer) plezier in het ondernemerschap, voldoening, rust en tijd voor de dingen die je belangrijk vindt in het leven. Hoe kom je uit de vicieuze cirkel, hoe krijg je dat voor elkaar?
De DEAL-scan geeft je inzicht in waar belemmeringen kunnen zitten. Het is een online-scan met 24 vragen. Je klikt er gemakkelijk doorheen en het kost je ongeveer 5 minuten. Na het beantwoorden en invullen van je naam en e-mailadres ontvang je waardevol advies en ontdek hoe het ook anders kan.
Een droom of een ambitie hebben geeft richting. Het geeft je een drive om iets te willen bereiken. Dit is het begin van je ondernemerschap en blijft tijdens het ondernemen belangrijk.
Helemaal niet (zo'n 0%)Merendeels niet (zo'n 20%)Enigszins (zo'n 50%)Merendeels wel (zo'n 80%)Helemaal wel (zo'n 100%)
Om je droom waar te maken is het nodig om tijd, ruimte en aandacht te hebben voor jezelf en je bedrijf. Hoe meer je hiervan beschikbaar hebt hoe realistischer je droom wordt.
In het woord voldoening zit DOEN. Doe de dingen waar je blij van wordt en besteedt een groot gedeelte van je tijd hieraan. Het geeft je energie die je nodig hebt op weg naar je droom.
Een rustige thuisbasis is van onschatbare waarde om je dromen te verwezenlijken. Regelmatig tijd nemen voor jezelf en aandacht hebben voor je dierbaren zorgt voor een rustige thuisbasis. Dit werkt door op jouw eigen gemoedstoestand en ook op de sfeer in je bedrijf.
Ontspanning komt jouw welzijn ten goede. En jouw welzijn is het allerbelangrijkste. Tijd voor jezelf nemen om te kunnen ontspannen is een cadeautje aan jezelf en daardoor ook voor je dierbaren en je bedrijf.
Investeren in jezelf is een no-brainer als je je dromen wilt waarmaken. Tijd, aandacht en geld investeren in jouw ontwikkelproces is een onderdeel van jouw groeistrategie.
Om je droom waar te maken zal je keuzes maken die voor anderen onlogisch lijken. Blijf je trouw aan je keuze dan geeft je dat zelfvertrouwen en voldoening.
Er komt een moment dat je medewerkers vragen gaan stellen over de toekomst. Ze hebben behoefte aan duidelijkheid en zekerheid. Het gaat immers ook over hun toekomst. Het is belangrijk dat zij weten waar jij naar toe wilt zodat ze hun commitment kunnen geven.
Ondernemerschap is een grote les in leren. Leren doen we o.a. door te leren van fouten die we maken. Juist in fouten maken ligt potentie om te kunnen ontwikkelen en groeien.
Als jij groeit dan heeft dat invloed op je team en je bedrijf. Jezelf aankijken in de spiegel is confronterend maar nodig om jezelf te ontwikkelen. Jezelf leren kennen helpt je om jezelf en daardoor je team en je bedrijf te sturen.
Je energieniveau is in grote mate van invloed op je dagelijks handelen. Uitdagingen die voorbij komen (bij jezelf, je team en je bedrijf) kosten energie. Hoe hoger je energieniveau is hoe effectiever je bent. Je kan veel meer aan en meer bereiken. Een hoog energieniveau werkt inspirerend voor de mensen om je heen.
Je kwetsbare en menselijke kant laten zien is spannend maar tegelijkertijd krachtig. Het heeft een aantrekkingskracht op anderen, het is inspirerend en mensen zijn blij om voor je te mogen werken.
Zelfreflectie is nodig in je dagelijkse routine. Het zorgt ervoor dat je jezelf beter leert kennen en richting weet te geven tijdens belemmeringen. En ook in het richting geven aan je team en je bedrijf.
Leiderschap helpt jou je bedrijf vanuit rust en ontspanning verder te brengen. Duidelijkheid scheppen en je mensen tot bloei laten komen vergt tijd en aandacht. Dat kan alleen als je je elke dag bewust bent van je eigen leiderschapsrol.
Ondernemerschap vraagt veel van je tijd. Des te belangrijker is het om bewust om te gaan met je tijd en waar je het aan wilt besteden. Het helpt je als dit duidelijk is voor jezelf.
Werken vanuit talenten, dat waar je goed in bent en je moeiteloos afgaat, geeft energie en daar word je blij van. Dat is goed voor het welzijn van je medewerkers en het komt ten gunste van je bedrijf
Het is logisch om operationele zaken uit handen te geven zodat het jou meer tijd oplevert. Zo logisch als het klinkt zo lastig blijkt de uitvoering. Dat wat jij vindt en wat nodig is kan ver uit elkaar liggen.
Jouw energie en vanuit welke houding je motiveert en je medewerkers aangehaakt houdt is alles bepalend. Het hoeft nauwelijks tijd te kosten. Check regelmatig bij jezelf in welke energie je zit en vanuit welke houding je erin staat.
Je wilt ervan op aan kunnen dat het werk wordt gedaan. Dan kan jij het werk loslaten. Naast dat je medewerkers hun verantwoordelijkheden kennen is het nodig dat jij hen het vertrouwen geeft want dan pakken ze het ook op.
Vanuit vertrouwen kunnen jouw medewerkers groeien en doen waar ze goed in zijn. Door ze fouten te laten maken zonder dat jij ingrijpt, kunnen jullie samen werken aan het wederzijds vertrouwen waardoor je stapje voor stapje werkt aan het loslaten.
Iets fout zien gaan in je bedrijf, is als alarm bellen die afgaan. Grijp je in of kan je het laten gaan? De keuze die je maakt leert je veel over jezelf. Er wordt van alles in werking gezet in jouw innerlijke wereld. Bewustwording hierop helpt je bij het proces van loslaten.
Ruimte bieden aan je medewerkers om dingen te verbeteren, is één ding. Dit bij jou aangeven is een tweede. Als je openstaat en actie onderneemt werkt het door in de basis van je bedrijf.
De onderlinge vertrouwensband heb je nodig om samen, ieder op zijn eigen manier, te kunnen ontwikkelen en groeien. Een belangrijk aspect hierin is duidelijkheid. Zelf terugkomen op afgesproken acties schept deze duidelijkheid en brengt rust in je bedrijf.
Als jij ontspannen op de golfbaan kan staan zonder schuldgevoel en zonder dat je jezelf afvraagt of het allemaal goed gaat op de zaak, heb je flinke stappen gemaakt in het loslaten van je bedrijf. Loslaten geeft jou de mogelijkheid om je tijd te besteden aan de dingen waar je goed in bent en belangrijk voor je zijn. Loslaten is vertrouwen dat het goed komt, op welke manier dan ook.
Laat je gegevens achter en je ontvangt de resultaten in je mail.
Voornaam*
Achternaam*
Zakelijk e-mailadres*
Organisatie*
Telefoonnummer
Aantal medewerkers* 1-55-2525-100100-250250+
Aanmelden voor nieuwsbrief
Ja, ik wil me aanmelden voor de nieuwsbrief
Toestemming*
Ik geef hierbij toestemming aan ROC om mijn gegevens te gebruiken in overeenstemming met het privacybeleid.
Terug naar de scan